Smart-TV

En smart-TV er en TV som kan brukes på internett. Den må kobles til internett enten trådløst eller kablet. Da kan du i tillegg til å se ordinære TV-kanaler strømme tv-program, film og musikk via noen av de mange strømmetjenestene som finnes. De fleste smart-TVene styres ved hjelp av ulike apper, ikke ulikt dem man laster ned og bruker på mobiltelefoner. NRK har egne NRK TV-apper tilpasset mange av smart-TVene.

Smart-TVer og TV-mottakere

Avspillingsproblemer

Det er for tiden problemer med NRK TV-appen på Samsung smart-TV (årgang 2016). Dersom du opplever problemer med avspilling/ får svart skjerm kan du kontakte oss og få tilsendt filer og instruksjon på å installere appen lokalt.

Oppdatering i saken (26-06-2019): Ny firmware versjon 1240 (systemprogramvare) er nå tilgjengelig fra Samsung support sider. Last ned programvaren fra https://www.samsung.com/no/. Trykk på forstørrelsesglasset øverst til høyre på siden og tast inn din produktmodellkode (for eksempel UE55KS7005). Velg rett produkt på resultatsiden og scroll ned til seksjonen «Nedlastinger». Last ned «Firmware Update User Manual» og les instruksene for hvordan du går frem for å installere firmwaren manuelt via USB porten på TV’en. Selve programvaren laster du ned på din PC/ Mac ved å velge lenken «Oppgradere fil..».

Oppdatering i saken (22-5-2019): Brukere vil nå kunne motta ny firmware automatisk. Hvis TVen står med versjon 1233 eller eldre kan det hende man må følge prosedyren over å installere via usb.

Hva gjør jeg når jeg er i Norge, men får beskjed om at jeg er i utlandet?
  • Du kan få beskjed om at du ikke får sett et program fordi du sitter i utlandet, mens du faktisk sitter i Norge fordi:
    • Dette kan skyldes at avspillingsenheten du benytter er koblet til en utenlandsk IP-adresse. Hvis du for eksempel jobber i Norge, men i et internasjonalt firma, kan internettserveren stå i utlandet og gi enheten din en utenlandsk IP-adresse.
    • Du kan ha aktivert en VPN-forbindelse.
    • Systemprogramvaren (firmware) er ikke oppdatert til nyeste versjon.
    • Internettleverandøren din har registrert IP-adressen din med feil lokasjon. I så fall sjekk din IP-adresse her, og send informasjonen til info@nrk.no slik at vi kan undersøke det.
    • Dersom du sitter på utenlandsk IP-adresse vil du kun ha mulighet til å spille av programmer som vi har rettigheter til å vise utenfor Norge.
Oppdatert 04.07.2019

Send inn feilmelding